Klanten werven via een blog, de zin en onzin ervan

Overal op het Internet hoor je het: start een blog, dan trek je klanten. Maar is dat wel zo, en hoe werkt dat dan?

Google houdt van weblogs. Dat is de onderbouwing die men geeft als ze je proberen te overtuigen om er ook één te starten. Een website is uit, een blog is helemaal in.

Begin dus een blog (dat is simpelweg de afkorting van weblog), en je zult dus gevonden worden. Hoe eenvoudig kan het zijn?

Wordt een blog echt beter gevonden?

Google maakt inderdaad onderscheid tussen weblogs en websites. Maar het is niet zo dat ze de één beter vinden dan de ander.

Het onderscheid zit hem in de actualiteit. Google beschouwt weblogs als een medium voor nieuws, voor actuele zaken. Om die reden wil Google blog-artikelen snel indexeren.

En om die reden krijgen blog-artikelen een hoge positie, wanneer gezocht wordt op nieuws-gerelateerde onderwerpen.

Maar dat heeft ook een keerzijde. Als het blog-artikel ouder wordt, beschouwt Google het ook als minder interessant. Het zal weer zakken in de ranking, en vaak ook helemaal verdwijnen uit de index.

Maar het blog-artikel blijft toch op de website?

Een weblog is niet meer dan een bepaald type website. Een blog-artikel blijft inderdaad bestaan op die website, en kan dus ook gevonden blijven worden.

Het probleem zit hem in de structuur van een weblog. Of eigenlijk in het gebrek daaraan. De artikelen worden geplaatst in chronologische volgorde, met de laatste bovenaan op de homepage.

In een goed opgezette website kan je de structuur veel beter bepalen. Daarop maak je pagina's over logische onderwerpen, zo gestructureerd dat de bezoekers een goed overzicht hebben. En Google ook.

Het is overigens ook mogelijk om een blog beter te structureren. Alleen is dit lastiger, en zal het resultaat niet optimaal zijn.

Is een weblog dan helemaal niet nuttig?

Jawel, klanten werven met een weblog is zeker mogelijk. Maar geef de blog een andere functie in het geheel.

Een weblog is nuttig voor:

  • Follow-up, om in contact te blijven met je connecties (belangrijke stap in de marketing cyclus).
  • Branding. Telkens een nieuw, nuttig blog-artikel op jouw vakgebied verstevigt je persoonlijke merk.
  • Terugverwijzing naar je website. Bezoekers kunnen daardoor direct meer over jou en jouw kennis en kunde opzoeken. En het verstevigt je positie in Google.

Uiteindelijk helpt een blog dus om je contacten te converteren naar klanten. Maar bedenk wel:

Start eerst met jouw profilering op een goede website.

Het profiel van Patrick van der Meer op LinkedIn Volg zondervleugels op Twitter Lees het weblog van Zonder Vleugels Zonder Vleugels op Facebook

Gratis

Tips, e-cursus en rapport


Testimonials

Ik vroeg me af of je die garanties wel kon waarmaken

Bij het lezen van je website vroeg ik me af of je de garantie over het aantal bezoekers en de klanten wel waar kon maken.

Maar mijn nieuwe website gaat in de eerste volle maand al de beloofde 300 bezoekers of meer halen!

Bovendien heeft hij al voor 2 klanten gezorgd, en de 3e heeft al belangstelling getoond.

Lia Smits, www.ontspannen-wandelreizen-marokko.com

Kan ik dat ook?

Voordat ik begon, dacht ik dat een website niets voor mij zou zijn.

Maar nu, na 3 jaar, sta ik versteld van maar liefst 1000 bezoekers per dag. En al helemaal dat dat daadwerkelijk geld opbrengt!

Sabine Kuipers, www.vakantie-met-kinderen.com